Hjem  ¦  Om os   ¦   Løb   ¦   Sport og fritid   ¦   Kontakt os   ¦   Links

Efterår 2004

Sommer 2004

Efterår - 2006

Efterårsferien 2006 var vores første med campingvogn.

Helt efter sædvane, var Mona og jeg ikke helt enige om, hvor turen skulle gå hen.

Jeg ville gerne have været til Boden See i sydtyskland, mens Mona mente, at det var alt for langt at køre.

Vi blev enige om, at Mosel-dalen, nærmere Cochem. ville være acceptabelt for alle parter, herunder Mads og Mikkel, som også var med.

Og det blev bestemt en rigtig god ferie, som hele familien gerne gør om igen, hvis lejligheden byder sig.

Vognen blev hentet fra opmagasinering onsdag før efterårsferien, og så gik vi ellers i gang med at pakke og gøre klar.

Fredag havde Claus fri, og Mona fik tidligt fri. Mads og Mikkel havde været til Skolernes Motionsdag, og var derfor også tidligt hjemme, så kl. 17.00 dampede vi af mod Tyskland.

Normalt holder vi ikke ved grænsekioskerne, men denne gang var en udntagelse, og vi fik provianterete med det noget af et vi vidste, at vi skulle bruge i løbet af den næste uge, herunder gas. Kl. 20.00 kunne vi lette anker fra Poetch, og køre mod Hamburg, hvor vi passerede Elbtunnel kl. 22.00.

Overnatningen var på en rasteplads lige før Bremen, og næste morgen kørte vi videre. Da vi var kommet rimeligt tidligt af sted, blev vi enige om, at vi ligge ville smutte forbi Zulingen, hvor Lloyds sko har en Factory Outlet. Er man til Lloyd sko, er der mange penge at spare, hvis man alligevel er i nærheden.

Efter at Lloyds havde lettet os for det meste af feriebudgettet, kørte vi videre mod Köln og Mosel, og landede på Freizeit Zentrum Cochem omkring kl. 16.00.

Drengene (Mads og Mikkel) blev sendt i svømmehallen, som ligger lige ved siden af campingpladsen, og vi fik pakket ud, og gjort klar til den næste uge i Cochem.

Pladsen ligger langs med Mosel floden, og er helt flad og langstrakt. Toiletforholdene er helt i top, mens engagementet fra pladsens medarbejdere kunne være en smule bedre. Men pyt, vi er jo kommet for at opleve noget, og det meste af det vi vil se, har vi forberedt os på hjemmefra, så vi har ikke behov for den store hjælp fra pladsens medarbejdere.

Første aften gik vi ind i byen , for at finde et sted, hvor vi kunne få noget aftensmad. Vejret var helt i top. Lunt og ikke en vind der rørte sig, så vi nød gåturen langs Mosel op i byen - ca. 1½ km. Oppe i byen fandt vi et sted, hvor vi kunne blive beværtet, og det var helt efter tysk standard, og levede til fulde op til mine fordomme om tysk restaurationsmad: Rigeligt og ikke helt efter ernæringseksperternes anbefalinger, hvad angår fedt-energi-procenten. Men skidt, det var alligevel godt, og hvis vi ikke kunne/ville tåle det, skulle vi jo være blevet hjemme.

Den næste dag, besluttede vi, at vi ville have forteltet op. Vi var lidt i tvivl, da det er helt nyt, og jo helst skal blive ved med at være pænt og nydeligt - nå spøg ti side, vi har jo købt det for at bruge det, så det kom op i løbet af søndagen, og drengene tog endnu en tur i svømmehallen. Jeg tror aldrig at de bliver trætte af det. De kan altid få mindst 2 timer til at gå med en tur i svømmehal/badeland/freibad, og det er jo også rigtig god motion og leg for dem. Når børnene har det godt og morer sig, skulle skam stå idet, hvis ikke også forældrene nyder det.

Mandag stod den på bytur i Cochem. Vi så byen og slottet, som for øvrigt bestemt er et besøg værd. Vores rundviser kunne ikke skjule, at han gik rigtig meget op i slottet og dets historie, og det er jo dejligt, når man oplever at andre mennesker brænder for det de har med at gøre. (Kunne man bare sige det om campingpladsens medarbejdere - men skidt.......)

Tirsdag gik vi igen ned i byen, og planen var, at ville tage båden til Belstein.

Turen til Beilstein er meget idyllisk, ikke mindst når man sejler på Moselfloden. De stejle skrænter, sluserne og trafikken på floden er alt sammen med til at give en stemning af fred og ro. Når så efterårsvejret samtidig arter sig fra den helt rigtige side, med klar sol, op mod 20 grader og ikke en vind der rører sig, kan man stort set ikke få det bedre.

I Beilstein lagde skibet til, og vi gik en tur op i byen. Den er ikke ret stor, og også noget turistpræget, men alligevel giver den indtryk af en stemning fuld af atmosfære. De smalle gader og husene, der ligger klinet op af hinanden er noget der ikke kan beskrives, men skal opleves. Efter en tur rundt i byen (hurtigt overstået) fandt vi en hyggelig ”gaststube” hvor vi kunne få os en øl (og vand til ungerne). Vi kunne sidde i solen, så igen nød vi det i fulde drag. Turen hjem var som turen op.

Næste dag besluttede vi at vi ville til Trier, for at se denne by. En rigtig skøn by, som engang har været i Romernes besiddelse hvilket en række bygningsværker vidner om. Se bl.a. Porte Nigra, amfiteateret, det romerske bad og flere.

Vi tog en tur rundt i byen med det lille citytog, og fik på denne måde et godt indtryk af byen. Vi havde ikke tid til nærmere at efterforske det vi så på rundturen, så det må komme en anden gang. Der skulle jo også være tid til en tur op og ned af strøget, hvilket også kan anbefales. På torvet var der en bod, som solgte de lokale vine, og her fik vi os en lille forfriskning. Manden der stod i boden drak slatterne, og det blev ikke til så få, mens vi var der, så han skulle nok ikke køre hjem. Det skulle vi derimod, for drengene ville gerne en tur i Moselbad, så vi vendte næsen hjemefter.

Mens drengene tog en tur i badet, gik ”muer” og jeg op i ”Großmarkt” , som ligger lige ved siden af campingpladsen, for at handle ind til aftensmaden.

Torsdag tog vi til Koblenz, og vi kørte langs floden hele vejen der op. I koblenz så vi Deutches Eck og kig en tur i byen. Ved middagstid vendte vi snuden hjem til pladsen. Da vi skulle hjem tidligt om fredagen, måtte vi have pakket teltet sammen om torsdagen. Desuden havde jeg aftalt med den lokale dækmand, at bilen skulle have nye dæk på. En besparelse på tkr. 2 i forhold til billigste pris i DK, så det var jo også værd at tage med.

Fredag var hjemrejse dag. Vi kunne ikke komme af sted før kl. 8.30, fordi der ikke mødte nogen medarbejdere ind før, som kunne tage strømmen fra. Men af sted kom vi da, og efter et par timer fik vi morgenmad på en rasteplads. Det er nu ikke helt ”tovlig” med en sådan CV, hvor et komplet morgenbord kan være klar i løbet af 5 min. I modsætning til ”gamle dage” hvor vi kun havde Campletten. Efter morgenmad gik turen nordpå, og takket være GPS’en blev vi dirigeret uden om en trafikprop og et vejarbejde. Turen blev 20 km længere, men pyt, bare vi ikke skal sidde i en ”stau”.

Kl. 19,00 var vi hjemme igen, og vore store piger havde lavet aftensmad til os, så en bedre afslutning på en god ferie kan man ikke ønske sig.

Næste efterårsferie? Tjaa kan for min skyld godt gå til Moselfloden igen, men lad os nu se, hvad vi bliver enige om.